vinter

vinter
Utsikt över Siljan, Vikarbyn 2014

måndag 30 augusti 2010

Mitt hemliga recept!

Egentligen finns det inget recept på detta bröd. Gör det lite på en "hoft". Som dom säger neråt Mora By och Gustafs till. Men här kommer ett försök till recept.

Häll hett ca 1l vatten (idag blev det 5dl vatten o 5 dl mjölk för det fanns gammal mjölk i kylskåpet) över 1 näve med linfrö, dadlar, aprikoser, rågflingor och ca 50g smör. Låt det stå medans du tar fram ett jästpaket som du smular ner i någon form av behållare, blanda i salt, brödsirap, och lite vatten. Rör runt lite.

När det som du hällde hett vatten över svalnat rör du ihop det med jästblandningen.
Tillsätt sedan ca 1kg mjöl, jag tog vetemjöl special med fullkorn idag.
Bland en lite stund, 5 minuter? När degen är smidig och fin släpper den från behållarens kanter. Då är den klar, gör den inte det så tillsätt lite mer mjöl.


Degen klar, jäs  ca 40 min.
Släng över en handduk, låt jäsa 40 min.
Baka sedan ut till limpor, brukar bli 6st stora.
Skåra bröden med vass kniv och pensla med vatten om du vill.
Bröden jäser lite till och sen, "skjus in i ugnen"!
Färdigt!
Över med handduk igen jäs 40 min igen.

Sedan in i ugnen, 225 grader i 25-40 min. Hur lång tid det tar beror på brödens storlek.
Om bröden låter ihåliga när du knackar under dom så är dom klara!

Ät!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en snäll och rolig kommentar!